مقابله با دیابت نوع 2 از طریق بازی فوتبال

18ژوئن 2018- این روزها تب جام جهانی همه ی دنیا را گرفته است، حال تحقیقات نشان داده است که این بازی زیبا می تواند به افراد میانسال و سالخوردگان مبتلا به دیابت نوع 2 و در معرض خطر این بیماری کمک کند تا سلامت خود را بهبود ببخشند.
تحقیقات نشان می دهد که چگونه فوتبال و یک رژیم غذایی سالم می تواند باعث کاهش بیماری قلبی عروقی تا 50 درصد و کاهش وزن شود.
این مطالعه در جزایر فارو با شرکت 50 فرد بزرگسال (25 مرد و 25 زن) در سنین 55 تا 70 سال، که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند، انجام گردید.شرکت کنندگان قبل از مطالعه چندان ورزش نمیکردند و عمدتا اضافه وزن داشتند.
این افراد به دو گروه تقسیم شدند: 27 نفر در یک برنامه 16 هفته ای شامل مشاوره ی تغذیه ای و دو جلسه ی 30 تا 60 دقیقه ای فوتبال در هفته شرکت کردند و 23 نفر دیگر فقط توصیه هایی در مورد روش تغذیه ی سالم دریافت نمودند.
وزن افراد هر دو گروه کاهش یافت، اما افرادی که در جلسات فوتبال شرکت کرده بودند، بیش از 2 کیلوگرم از چربی بدنی خود را از دست داده و توده عضلانی آنها 1 کیلوگرم در مقایسه با شرکت کنندگان گروه رژیم غذایی به تنهایی، افزایش یافته بود. سلامت افرادی که فوتبال بازی می کردند بطور قابل توجهی بهبود یافت.
دکتر  Magni Mohr و پروفسور Peter Krustrupp از دانشگاه جنوبی دانمارک و دانشگاه جزایر فارو می گویند: ما برای اولین بار نشان دادیم که ترکیب انواع خاصی از ورزش و تغییرات غذایی می تواند از پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 در افراد سالمند جلوگیری کند، ما دریافتیم که بازی فوتبال دارای مزیت قابل توجهی برای سلامتی است و برآورد می کنیم که فوتبال خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا 50٪ کاهش دهد، با این فرض که شرکت کنندگان تمرینات فوتبال و رژیم غذایی خود را ادامه دهند.
این اولین بار نیست که دانشمندان به بررسی مزایای سلامتی بازی تفریحی فوتبال پرداخته اند. مفهوم "فوتبال دارو است" حاصل مطالعاتی است که از یک دهه پیش در مورد تاثیر بازی فوتبال بر کاهش قند و فشار خون انجام شده است.
دکتر Mohr و پروفسورKrustrupp  افزودند: در مطالعه ی جدید ما، ترکیب بدنی و پروفایل خونی بیماران، با کاهش کلسترول و درصد کل چربی بدنی، در مقایسه با گروهی که تنها دستورالعمل رژیم غذایی دریافت کرده بودند، بهبود یافت. مقدر قند خون هر دو گروه در حالت استراحت کاهش مشابهی داشت، با این حال، گروه فوتبال نشانه هایی از بهبود بیشتر کنترل قند خون در مقایسه با گروه رژیم تغذیه ای را نشان داد.
محققان گفتند: شرکت کنندگان در جلسات فوتبال دچار هیچ جراحتی نشده و علیرغم اتمام تحقیقات هنوز بسیاری از آنها در برنامه ی " Football Fitness" شرکت می کنند. بازی فوتبال همچنین دارای مزایای اجتماعی است که موجب دوستی شرکت کنندگان در این مطالعه، گردید.
این مطالعه در نسخه ی ویژه ی مجله پزشکی و علوم ورزشی اسکاندیناوی(Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports) منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/tackle-type-2-diabetes-by-playing-football,-says-nordic-study-94785808.html